יום שבת, 8 בפברואר 2014

נזירים, בולבוסים ונחל יפהפה, לא רחוק מהבית (שלי)

בצידי הדרך 4, טיול 3, נחל אוג



מדבר יהודה על מצוקיו, נחליו, חווריו  ונופיו היפהפיים, יש לו מעלה אחת נוספת : הוא קרוב לירושלים, וככזה, הוא מאפשר לירושלמים שבינינו להצטרף לאוטובוס בנתיב ההגעה ליעד ולהרוויח שעת שינה יקרה. זאת קרה גם הפעם לאור העובדה שהיעד הוא נחל אוג.



הצטרפנו בגבעה הצרפתית ולדרך.   מתארגנים להליכה ליד הכניסה למצפה יריחו והולכים לאורך הכביש דרומה ואח"כ מערבה, מתחילים בטיפוס שחלקו תלול-משהו, עוצרים לרגע כדי להחזיר את הנשימה ולהחכים בהסבר גיאולוגי מקיף על סוגי השכבות השונים הנראים בשטח, כשהביטויים כמו "צור משוגע", "חתרורים" ו"שכבות מקומטות" מתגלגלים על לשונו של גלעד בשטף וברהיטות. גלעד סוקר גם בראשי פרקים את הנוכחות הבדואית במקום על שבטיה השונים (סואחרה, עובידין) והמקור המשוער שלהם. מטפסים עוד עד שמגיעים לנקודת התצפית שבטבק קוטיף, שם נחשפת לעינינו פנורמה רב כיוונית של האיזור, כפר אדומים, מעלה אדומים ברכס הקרוב וירושלים ברחוק, ג'בל מונטאר (העזאזל ?) מדרום ואגן נחל אוג, ג'בל חרמוּן, בקעת הורקניה ונבי מוסה


ברקע נשמעות כל הזמן יריות של מטווח. עד שלא יהיה מקבץ כמו שצריך לא יוצאים הביתה, כנראה.
מתחילים לגלוש לכיוון אפיקו של נחל אוג, שוב עצירה על מצוק המשקיף על פיתולי הנחל, עילה להרחבת השכלתנו בעניין השם הערבי של נחל אוג (ואדי מוכּאליכּ – המאיים), ובהיסטוריה המרשימה של הנזירים (אותימיוס, תיאוקטיסטוס, חריטון) והמנזרים במדבר יהודה בכלל, ובאיזור זה בפרט, ממשיכים לגלוש אל תוך הערוץ שהולך ונהיה יפה ואתגרי ככל שאנחנו מתקדמים במורדו, קניוני בחלקו עם תצורות סלע בצבעים ובטקסטורות שונות ויפהפיות.





חולפים על יד מנזר תיאוקסיסטוס שנמצא על צלע הוואדי ובור מים לא רחוק משם, ממשיכים.
עצירה לארוחת צהריים בתוך הנחל, וגלעד מרחיב קצת בנושא הנזירים, עובדות ומיתוסים, הסיפור על השודדים שתפסו את חריטון וכלאוהו, הנחש שהבחין בקדושתו של הנ"ל ולא הכישו אך את ארסו שפך אל כד יינם של השודדים וכך המיתם ושיחרר את חריטון דנן מכלאו, ועוד ועוד.




כמובן שבלי גאולוגיה אי אפשר כשגלעד בסביבה, ונושא הבולבוסים עולה על הפרק, וההסבר האחרון המקובל הוא שזאת הצטברות של משקעי גיר סביב חומר אורגני, "חולייתנים" שמתו ושקעו בים שהיה פה. גלעד גם סוקר את ענייני נבי מוסה והטקסים הדתיים הקשורים במקום, אז ועכשיו.





ממשיכים במורד הואדי, מאתגרים את עצמנו  בבולדרים ובמעקשים שלאורכו, עוצרים לרגע על יד מערות חצובות ששימשו כנראה כמאגורות מים בסגנון נבטי, והלאה, פעם מטפסים ופעם גולשים, תענוג אמיתי.






מגיעים לגשר הכביש של נבי מוסה, וממשיכים עוד קצת לאורך הנחל עד למעין מפל קטן, הדרך לשם רצופה בסלעים אפורים ושחורים ובבולבוסים הנעוצים בקירות הנחל, מנפלאות העיצוב של אמא טבע, מקסים.
חוזרים לגשר ולאוטובוס הממתין שם, עם סעיד הנהג. קצת שחרורים, עוגיות, פיצוחים, והביתה.




תודה לאיתן מלוונו ומסריטנו, לאייל החובש, ולכולכם שהייתם נחמדים כרגיל.

התמונות שצילמתי  נמצאות כאן,

התמונות שצילמה אמה קבקוב נמצאות כאן, תודה אמה !

הוידאו שצילם איתן נמצא כאן, תודה איתן !

תמונות שצילמה ורד גיבשטיין נמצאות כאן, תודה ורד !


להתראות,

אבי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה