יום שבת, 4 בינואר 2014

עוג'ה עוג'ה עוג'ה, גולשים (לא במעגל) עם שי בייטנר מכוכב השחר לעין עוג'ה

בצידי הדרך 4, טיול 2, כוכב השחר-עוג'ה, מדריך שי בייטנר

באופן נדיר למדי זכינו אנו הירושלמים בשעת שינה יקרה, וזאת לאור העובדה המשמחת שנתיב ההגעה אל היעד עובר דרך ירושלים בירתנו לנצח נצחים, ומאפשר לנו לפגוש את האוטובוס חצי מטר מהבית. יופי.




זאת היא לי הפעם הראשונה לקחת חלק בטיול שמודרך ע"י שי בייטנר, האיש והסנדלים, ששמעו יצא מקצה הארץ עד קצה, ומיטיבי הלכת שבנו חרשו עימו כל נקיק וכל ג'בלאה בארצנו הקטנה זה מכבר.
האוטובוס הממוגן למשעי (שחלונותיו בלתי שקופים בעליל מחמת המיגון) שועט בנתיבי בנימין, בעוקפו אגב כך, ריכוזים פלסטיניים ומעקשים שונים.  שי מרחיב אגב נסיעה בעניין מערכת הכבישים העוקפת, כביש אלון ועוד פרטים הנוגעים להיסטוריה של הזמן החדש, כלומר לאחר 67. ע"מ להבין על מה מדובר אנחנו צריכים להזדקף ולהציץ דרך החלונות העליונים שנותרו שקופים. התעמלות בוקר מסוג חדש.
שמחה הוא מלוונו הנאמן שממלא את מקומו של איתן שנמצא בביקור משפחתי בחו"ל. כיאות לטיול ב"שטחים", אנחנו זוכים לליווי מתוגבר של שני חובשים/מאבטחים. מה שבטוח בטוח.



מתארגנים להליכה בשמורת כוכב השחר, וכמובטח מתחילים בהעפלה אל הגבעה המשקיפה על הישוב כוכב השחר מצד דרום-דרום-מזרח, קובת א נג'מה, וכשנרגעים קצת ממאמצי העלייה עוצרים בתצפית ראשונה ושי סוקר את הגיאוגרפיה של המקום, המצודות שהיו בארץ בתקופות השונות וטכניקת העברת המסרים ביניהן באמצעות משואות. עצירה שניה בתצפית המקורה ע"ש רחבעם זאבי, מזכה אותנו בריענון הזיכרון אודות מבוכי משפחתו של דוד המלך עליו השלום, ובניו אמנון ואבשלום מנשותיו השונות והעלילות הקשורות בהם.




גולשים צפונה מהשלוחה לכיוון כוכב השחר, עוברים בחירבת א נג'מה ובבור מים יבש שלידה, וממשיכים לגלוש עד לשביל התוחם את השטחים החקלאיים של הישוב.   פונים מזרחה על השביל לאורך הגדר ומזהים כמה חיפושיות ולטאות משופדות עליה, מעשה ידיה (ומקורה) של הציפור הנקראת חנקן, כך שי.



חוצים חלקות חקלאיות שנראות בלתי מעובדות, ושי מסביר שהן שייכות לפלסטינאים שנמנעים מלעבדן, לא ברור אם מבחירה או מאונס.

עצירה לארוחה קלה בפיתחה העליונה של ואדי-אל-קיס, ממזרח לכוכב השחר, ושי מרחיב בעניין תחנות הריח של הדורבנים ובעלי חיים אחרים, על הקשר שבין הקוצים של השיזף לבין הרגלי האכילה של הג'ירפות והפילים, ועוד ועוד.  


משיכים לגלוש לתוך ואדי-אל-קיס, וכשהוא נהיה קצת יותר מצוקי ממשיכים על גדתו השמאלית (מערבית). הירידה הקשה שאותה מבטיח שי בתחילת היום, פוגשת אותנו עכשיו, והברקסים שלנו עומדים בעומס ללא התרסקויות מיותרות , עד למפגש עם נחל ייט"ב, הוא ואדי עוג'ה







עצירה קטנה ע"מ לצמצם רווחים וממשיכים באפיק נחל ייט"ב/עוג'ה, שחלקו קניוני עם אופציה לגבים. עצירה קטנה לפני ההגעה לעין עוג'ה, שי מתאר את חוסר יציבותו של המעיין דנן ואת תלותו בכמות המשקעים וכן מכין אותנו לנוכחות של קהל פלסטינאי בסביבות המעיין (יום שישי היום ומזג האויר הוא קלאסי לבילוי משפחתי).




המעיין שהוא אכזב לעיתים, לא מכזיב הפעם, שופע זרימה וגם מבלים מקומיים לא חסרים. מצלמים ומצטלמים, מחליפים ברכות סקרניות עם צעירי יריחו, וממשיכים לכיוון מגרש החניה ע"מ לפגוש את האוטובוס.




משאל קצר שעורך שי בעניין תצפית על יריחו, זוכה בתגובה חיובית ואנחנו מנצלים את שעות האור כדי לדלג לגבעה המשקיפה על העיר, ולקבל הסבר גיאוגרפי של 360 מעלות, וכן סקירה היסטורית, בעיקר של הזמן החדש, על העיר ומה שהתנהל בסביבותיה.


מתחיל להיות קריר, עולים לאוטובוס  והביתה.
סיכומצ'יק :  מזג האויר היה לטובתנו ללא ספק, קלאסי ממש.  הלכנו קצת יותר מתשעה ק"מ במסלול לא קשה במיוחד, וההדרכה של שי, הליווי של שמחה והאבטחה היו ללא דופי.  

הקבוצה היתה נחמדה, אבל זה די רגיל...

כל התמונות שצילמתי נמצאות כאן .

תמונות שצילמה אמה קבקוב נמצאות כאן. תודה אמה !

תמונות שצילמה אראלה יואל נמצאות כאן. תודה אראלה !

תמונות שצילמה מיכי נמצאות כאן .  תודה מיכי !

להתראות,


אבי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה